+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
PRESSMEDDELANDE 2025.10.30
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland. Uppdraget omfattar produktion och spridning av innehåll, samarbete med kommuner och näringsliv samt strategisk utveckling av varumärket.
Syftet är att få fler personer att upptäcka och besöka regionen. Arbetet kommer främst ske genom kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler men innefattar även pressresor och kampanjer. Huvudsakligen kommer platser besöksmål och upplevelser inom natur, kultur, mat och smak att lyftas. Dessa är utpekade områden med stor attraktionskraft i det regionala besöksprogrammet. Som exempel lyfter vi gårdsbutiker, slott och Sörmlandsleden.
- Vi ser fram emot att ta kraftfulla kliv med Visit Sörmland både avseende varumärket och genomslagskraften. Få regioner har en så rik tillgång på platser och upplevelser – från spetsiga kulturinslag som Gnesta Art Lab, ekoparadis som Ändebols Gård och Lindeborgs Eco Retreat till brett populära och tillgängliga Sörmlandsleden, säger Jakob Jansson VD för näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm.
- Uppdraget är ett sätt för oss att fortsätta stötta besöksnäringen – en regionalt viktig sektor där många får sin första anställning. Fler besökare, gästnätter och bokade upplevelser bidrar till både fler arbetstillfällen, ökad attraktionskraft för Sörmland såväl som den lokala och regionala ekonomin säger Marcus Forss Strateg på Region Sörmland.