PROJEKT
Samarbeta för ökad digital mognad i företag i landsbygd
Blueprint digitalisering Västra Sörmland
Hösten 2023 ansökte +Katrineholm om medel från EUs landsbygdsprogram via Tillväxtverket för att gemensamt med andra företagsfrämjare på platsen öka den digitala mognaden för att bättre kunna stötta mikro- och småföretag på landsbygden. Ansökan blev godkänd och i början av 2024 drog +Katrineholms första EU-projekt i gång.
Projektet avslutades 18 december 2024 men idéer och erfarenheter kommer att tas med in i ordinarie verksamheter framåt.
Resultat
Mål 1: Deltagarna har ökat sin digitala mognad och fått ny kunskap om hur digitalisering kan hjälpa företagen med sina utmaningar.
Insats: Utbildning tillsammans med Berghs School of Communication under fyra moduler; landskap, metoder, nätverk och implementering.
Resultat: Självskattning visar en ökad kunskap med +14% samt kvalitativa intervjuer ger uttryck för ökad kunskap (som kan omsättas). Kunskapsökningen anses av gruppen också vara högre då flera menar på att självskattningen i början bör ha varit av en lägre grad än vad de skrev in, utifrån de nya kunskapen de fått.
Mål 2: Deltagarna har fått insyn i de gröna näringarna och besöksnäringens behov & utmaningar.
Insats: Enkät utförd gentemot utpekade sektorer tillsammans med nedtecknade noteringar från möten & intervjuer.
Resultat: Enkätsvar från 36 aktörer inom utpekade sektorer.
Mål 3: Efter projektet slut kan deltagarna identifiera smarta sätt att samarbeta med varandra på.
Insats: Löpande samtal i projektet men också ett eget projektmöte endast med fokus på denna fråga.
Resultat och reflektion: Flertalet idéer om fortsatta insatser, nya projektidéer och tankar om fortsatt samarbete har identifierats och kommer arbetas vidare med.
Mål 4: Medverkande företag har fått inspiration, kunskap och möjlighet att testa digitala lösningar för ökad tillväxt.
Insats: Tre pilotprojekt genomförda totalt.
- Kunskapsinsats i digital marknadsföring Social Summit med Berghs.
- Ideation & koncept med master-studenter från Hyper Island inom digital transformation.
- Utveckling av produkt utifrån en värdekedja med Blacksta Bageri.
Mål 5: Kunskap och slutsatser från projektet sprids till fler än de medverkande företagen i Västra Sörmland.
Insats:
- Öppnat upp kunskapsinsats (Social Summit) för en bredare målgrupp för att skapa större nätverk, spridning och utbyte.
- Utvecklat brief för cirka 50 studenter utifrån behov som fler företag kan dra nytta av.
- Föreläsning under nätverksfrukost om projektets lärdomar.
- One-on-one-samtal med företag inom ordinarie verksamhet.
- Projektrapport som delas med aktörer inom främjarsystemet.
- Spridning inom de offentliga verksamheterna.
Projektdeltagare
- +Katrineholm
- Katrineholms kommun
- Flens kommun
- Vingåkers kommun
- Almi
- Nyföretagarcentrum Västra Sörmland
Från vänster: Anna Vikström, Almi, Patrik Holm, Nyföretagarcentrum, Frida Vidén, Flens kommun, Susanna Oom Samuelsson, Vingåkers kommun, Zana Zgog och Magnus Runesson, Katrineholms kommun, Jakob Jansson och Camilla Lindgren, +Katrineholm.
Syfte och mål
Syftet med projektet är kommunerna i Västra Sörmland, Almi, Nyföretagarcentrum samt +Katrineholm tillsammans ska öka sin digitala kompetens för att bättre kunna stötta företag och skapa innovation och tillväxt.
Det övergripande målet med projektet är att öka kunskapen om digitaliserings möjligheter gällande affärsutveckling och tillväxt för företag i landsbygden i Västra Sörmland samt att få fram ett fungerade arbetssätt för innovation och utveckling.
Kontakt
Camilla Lindgren
070 141 69 01
camilla.lindgren@pluskatrineholm.se