PROJEKT
Förstudie för att stärka Sörmlands platsutveckling
Hur går man från strategi till handling där en hel plats ska inkluderas? Case Katrineholm
Projektet påbörjas i juli och avslutas i november 2025.
Utmaning
- Hur implementerar man ett platsvarumärke/en platsstrategi? Hur skapar vi engagemang och en vilja att bidra? Vad säger experter och vad finns det för goda exempel i världen?
- Idégenerering – vilka aktiviteter kan skapa värde för regionen utifrån målen i Katrineholms platsstrategi? Hur kan de genomföras och av vem? Vilka kan vi ta hjälp av/snegla på för att stärka vårt varumärke?
- Behövs en handlingsplan utifrån varje målområde? Vad behöver göras? Vem äger planen?
- Vilken potential har olika områden? Fördelar? Förutsättningar? (urban landsbygd Forssjö, kulturbygd Julita, matnod Sköldinge/Björkvik, stadspulsen, handelsområde etc.). Hur kan de knyta an till strategin och hur kan de och vi dra nytta av att arbeta tillsammans? Hur kopplar vi ihop plats och landsbygd?
Syfte & mål
- Syftet med stödet på kort sikt är att öka kunskapen om hur kommunerna tillsammans med regionen kan stärka platsutvecklingen i länet.
- Syftet på lång sikt är att stödet ska stärka Sörmland och därmed bidra till en hållbar regional utveckling.
- Målet med utlysningen är att ta tillvara och utveckla Sörmlands potential utifrån platsens olika förutsättningar.
- Med hjälp av stödet ska kommunerna kunna ta nästa steg i att utveckla den rumsliga miljön i länet.
Projektägare
- +Katrineholm
- Katrineholms kommun
Med stöd från Region Sörmland
Kontakt
Vill du veta mer om projektet eller ta del av insikter och lärdomar, hör av dig till:
Camilla Lindgren
070 141 69 01
camilla.lindgren@pluskatrineholm.se